مراسم اختتامیه هفته پژوهش در دانشکده فنی و حرفه ای دختران بابل
در مراسم ویژه ای، اختتامیه برنامه های بیست گانه هفته پژوهش در دانشکده فنی و حرفه ای دختران بابل با حضور آقای دکتر حیاتی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران، آقای دکتر شیخ الاسلامی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، آقای دکتر خویی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران، خانم دکتر مریم طالبیان رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران بابل، معاونین و شماری از اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده فنی و حرفه ای دختران بابل برگزار شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران آقای دکتر حیاتی فرمودند:
من وظیفه دارم خداقوتی ویژه به همکاران خودم در دانشکده فنی و حرفه ای دختران بابل که در حقیقت جزء واحدهای فعال و درجه یک دانشگاه فنی و حرفه ای هستند، از جمله دانشجویان بسیار خوب، اساتید و کارکنان گرانقدر خصوصاً خانم دکتر طالبیان رئیس دانشکده و معاونین محترم.
ایشان فرمودند براساس آمار این دانشکده یکی از مراکزی است که بیشترین ثبت نامی را داشته است. بعضی از برنامه های این مرکز افتتاح ساختمان اداری و آموزشی بوده و بعدی زمین فرامرزی که به مراحل خوب و ارزشمندی رسیده است. ایشان تأکید بر ارائه خدمات رفاهی برای دانشجویان دارند. وقتی به دست ساخته های دانشجویان نگاه میکنم لذت می برم. این دانشکده از مراکزی است معروف به تجارت مثبت که باید فضایی موثر یا غرفه ای برای عرضه دسترنج های با کمک مسئولین در شهرستان داشته باشند. دانشگاه فنی و حرفه ای به موازات دیگر دانشگاهها مثل علمی و کاربردی یک وظیفه نهادینه کردن برای توسعه مهارت و مشکل عمده جوانان اشتغال است.
امروزه دغدغه اصلی ما داشتن مدارک فارغ الحصیلانی که مدارکشان موثر و قابل استفاده نمی باشد. میزان رضایتمندی کارآفرینان در جذب فارغ التحصیلان بالاست و دلیل آن مکانیزم آموزش و فرآیند آن است. اخیراً در این مرکز یک هیأت علمی جدید جذب شده و تا پایان سال 2 نفر دیگر نیز معرفی خواهند شد.
ما در استان 12 مرکز داریم که 3 مرکز دختران وجود داردو سعی در کمک به حل معضل اشتغال داریم.
دکتر شیخ الاسلامی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اظهار داشتند؛
از این همه تحرک سازنده، پر انرژی و پر انگیزه دانشجویان این مرکز به آقای دکتر حیاتی و خانم دکتر طالبیان تبریک می گویم. داشتن دانشجو مسئولیت مسئولان را چندبار می کند. این دانشکده برای استان افتخار است. در ادامه افزود: یک نسل از دانشگاه بر محور آموزش بوده و نسل دوم دانشگاه پژوهشی و متعاقب آن نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم و پنجم به حوزه صنعت متعلق است.
ما باید با گسترش مراکز فنی و حرفه ای و مهارت آموزی به دنبال کسب ثروت برویم. رشته هایی که به آن ایمان و اعتقاد داریم تعقیب کنیم، ما باید به کشورهای پیشرفته چون ژاپن که محدود و بمب بر آن انداخته اند نگاه کنیم که مردمشان با تلاش های به جایی رسیدند که شاهد هستیم. یکی از راههای عبور از ناامیدی ایجاد تفکر مثبت نگری که دنیای خوبی است که چشم پدران و مادران به آرزوها و مثبت نگری دانشجویان است و انتظار مادی از فرزندان ندارند. امروزه به این باور رسیدیم که دانشجویان عاشق کارند و مثبت نگرند. تحریم باعث رشد دانشجو شده و بحران نفت تمام می شود.ماباید به سمت کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و غیره حرکت و محصولات را صادر کنیم.
اطلاع رسانی در دانشگاه کم است و لازم است که سیستم برنامه ریزی تبلیغات و مشتری مداری را فعال کنیم و ارتباط با انجمن دانش آموختگان را بیشتر کنیم.
در ادامه خانم دکتر طالبیان رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران بابل فرمودند:
همانطور که مستحضرید، رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای و ماموریت گرا را علاوه بر دانش اندوزی، مهارت افزایی می دانیم و در نهایت آماده سازی گروه هدف برای کارو پیشه است.
در آموزه های دینی ما بر کار و زحمت تاکید شده است و در روایات آمده که هیچ پیامبری بدون پیشه کار و تلاش مبعوث نشده است.
شغل هایی که پیامبران ما دارا بودند شامل: دامداری، حضرت آدم(ع) و ابراهیم (ع)حضرت موسی و شیب ، پرورش دام _حضرت داود و سلیمان آهنگری، زنبیل بافی ، معماری _حضرت نوح و مسیح، نجاری و زراعت ، حضرت صالح و هود، کسب و کار تجارب و بازرگانی_ حضرت پیامبر(ص)، بنایی، باغ داری و تجارت و بازرگانی
آیات شریفه، احادیث و روایات زیادی از پیامبر گرامی، امام صادق(ع) در خصوص
- بوسه زدن بر دستان پینه بسته کارگر
- حکم جهاد در راه خدا برای کسی که در راه روزی خانواده تلاش می کند
- پرداخت دستمزد کارگر قبل از خشک شدن عرق پیشانی کارگر
و در ادبیات فارسی نیز بر فرهنگ کار و تلاش تاکید شده و از بیکاری به بدی یاد شده است.
امروزه صراحتا بیان می گردد برای رسیدن به توسعه به ویژه توسعه پایدار و از بین بردن معضل بیکاری بویژه در کشورهای در حال توسعه، آموزش تمامی افراد جهت اخذ مهارت های متنوع برای ایجاد اشتغال، می باشد.
نداشتن مهارت در بین تحصیلکردگان از معضلات کشور بعد از فراغت از تحصیل است.
حضرت پیامبر( ص) می فرمایند: حلال ترین چیزی که بنده می خورد ناشی از کسب و کار ( تولیدی و مهارتی) است که به دست خود و با دقت انجام می دهد.
نظام آموزشی پیشرو علاوه بر "علم گرایی" مهارت پیشه گی نیز امری تعیین کننده است وهدف مدیریت کلان برنامهریزی، بیشتر توانا ساختن است تا دانشمند پروری است.
این رویکرد در مراکز آموزشی و آموزش عالی به ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای با جدیت تعقیب و رصد می شود و نیاز به ایجاد تعاملات خوبی بین این ۴ حوزه می باشد.
مقام معظم رهبری نیز در دیدار با کارآفرینان عرصه های مختلف تولیدی، صنعتی، معدنی،کشاورزی و خدمات فرمودند: ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیزپرواز، در فضای پیشرفته و آبادانی و افتخار اوج گیرد.
باید توجه داشت که در شرایط کنونی غیر از بعد اقتصادی آموزشهای مهارتی، نقش آموزشهای مهارتی در تغییرات اجتماعی، فرهنگی خصوصا در رشد و بهبود فرهنگ کار اهمیت دارد.
نقش این آموزشها در تغییرات اجتماعی و فرهنگی به دلایل متعدد بسیار مهم ارزیابی شده اند.کاهش سطح بیکاری، کاهش معضلات اجتماعی، کمک در جلوگیری از مهاجرت بی رویه جوانان به شهرهای بزرگ، کاهش تبعات منفی بیکاری، بازسازی و نوسازی آموزشی، توانمند سازی افراد برای زندگی بهتر، افزایش امید به زندگی و سلامت و بهداشت روانی، توسعه عرصه زندگی، بهبود روابط اجتماعی و جامعه پذیر نمودن افراد...
برای تحول در آموزشهای مهارت بنیان و توسعه متوازن آموزش های مهارتی در کشور باید به رشد و توسعه کمی و کیفی آن توامان توجه کرد.
_ لذا باید در آ.پ نگاه حمایتی به فنی و حرفه ای و آموزش های مهارتی بنیان داشت.
_ در برنامه های درسی تحول مهارتی ایجاد نمود حتی در برخی دروس شاخه نظری
_ کیفیت بخشی به وضعیت مراکز آموزشی و آموزش عالی و تقویت کارگاهها و کاهش دروس نظری و افزایش فعالیتهای مهارتی
_ توسعه رشته ها و مهارت ها بر حسب نیاز بازار کار و به روز کردن آنها و حذف رشته های اشباح شده و راکد
_ اطلاع رسانی صحیح و به موقع به والدین و دانش آموزان و هدفمند نمودن تحصیل از همان آغاز ورود به دوره متوسطه
_ایجاد فرهنگ کارآفرینی و اشتغال زایی به جای کارجویی و پشت میز نشینی
برای تحقق آموزش های مهارتی در جامعه نیاز به:
_ایجاد توسعه متوازن فردی و شخصیتی، افزایش ظرفیت درک، داوری و تفکر انتقادی
_ آماده سازی افراد برای یادگیری مادام العمر به یاری توسعه ضروری فکری، نگرشی و مهارتی
_بهبود کیفیت زندگی از طریق ایجاد فرهنگ یادگیری به گونه ای که به افراد اجازه دهد افق فکری خودشان را وسعت بخشند و به کسب و بهبود مهارتهای فنی و حرفه ای و دانش خود بپردازند و به طور مثبتی بتوانند از محصول تغییرات اقتصادی و فنآوری در جهت رفاه عمومی بهره برداری کنند.
دانشکده فنی و حرفه ای دختران بابل در حوزه پژوهش تمام تلاش شان را در ایجاد فرصتهایی برای بروز ابداعات، ابتکارات و خلاقیت های دانشجویان و یادگیری مهارت آموزی هدفمند می کند.
در این هفته با برنامه های متعددی در قالب برپایی نمایشگاهها، کارگاههای آموزشی و ورکشاپها، فضای تحرک و تکاپوی دانش جویان را دو چندان نمود.
1- ۴ نمایشگاه و بازارچه با راهنمایی ۵۰ استاد و فعالیت ۱۲۰ دانشجو و ۲۴۰ اثر به عرضه نمایش گذاشته شد.
2- در بخش ورکشاپها تعداد ۵ برنامه با راهنمایی ۱۲ استاد و فعالیت ۱۴۴ دانشجو به میزان ۸۶۴ نفر ساعت و تولید ۱۰۰ اثر رقم خورد.
3- در بخش کارگاهها تعداد ۹ برنامه با تدریس ۱۷ استاد و حضور ۴۹۰ دانشجو به میزان ۲۳۱۲نفرساعت برگزار شد.
این برنامه به همت و تلاش کلیه همکاران محترم بویژه معاونت محترم آموزشی و پژوهشی، کارشناس مسئول پژوهشی، اساتید و خود دانشجویان و کار تیمی آنان انجام شد که قابل تحسین و تقدیر می باشد و به نوبه خود از تلاشهای مجدانه آن عزیزان تشکر می نمایم.
مجدد از حضور سبز مهمانان گرانقدر تقدیر و تشکر می نمایم، امید است با تعامل دو چندان مسئولین مراکز آموزشی رسمی و غیر رسمی حاضر در این مراسم در این راه خطیر گام موثری بر داریم.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار